Hello Duna-Gerecse

A túra, amin megtudtam miről nevezték el a Fényes Tanösvényt :)

2018. március 05. 16:24 - dobrovszky.dora

fenyes10.jpg"Kora tavaszi túra a források vidékén" - Ezzel a megnevezéssel hirdette meg az Új Kajakház Ökoturisztikai központ legújabb túráját, amire a hétvégén én is ellátogattam, mert kíváncsi voltam, miért is olyan különleges a tatai Fényes Tanösvény.

Mivel a túra a Fényes Tanösvény növény és állatvilágát mutatta be, első körben szeretnék egy pár szóban írni magáról a tanösvényről, mert szerintem nem mindenki ismeri ezt az egyedülálló természetvédelmi területet.

A tanösvényt Tatán, a Fényes Fasor 1363/95 hrsz alatt találjátok meg, a város központjától mintegy 3 km-re, a Fényes Forrásvidéken fekvő Fényes Fürdő és Kemping szomszédságában. Az egész évben, szezonon kívül is látogatható Fényes Tanösvény egy 18 állomással rendelkező ökoturisztikai útvonal, mely interaktív módon mutatja be a fürdő területének természeti kincseit. Egyszerre informatív és szórakoztató turisztikai attrakció, melyet önállóan, kötélhídon és csónakkal is be lehet járni, és megcsodálni a karsztforrások lenyűgöző élővilágát.

A Fényes forrásai azért is érdekesek, mert a láprétek és láperdők karsztforrásai 1973-ra a bányászat miatt kiapadtak, azonban annak leállta után, a kétezres években ismét megindultak. A forrásokból enyhén szénsavas, 20-22°C hőmérsékletű víz tör fel. A térség egyedülálló növénytársulásoknak és állatvilágnak ad otthont, megtalálható itt többek közt a fokozottan veszélyeztetett pókbangó, a fehér tündérrózsa és a selymes boglárka. Ezenkívül jelentős a helyi madárfauna: az erdei fülesbagoly és a pettyes vízicsibe mellett megfigyelhető a fokozottan védett cigányréce is.

És akkor rá is térek magára a túrára, ami 9:00 órai kezdettel indult és körülbelül 2 óra időtartam alatt jártuk végig a tanösvény állomásait. Az alábbi fotón láthatjátok a Látogatóközpont bejáratát. Felhívnám a figyelmet a kerékpár tárolókra, úgyhogy jó időben nyugodtan jöhettek kerékpárral is :)

Ahogy bemegyünk a hatalmas fa kapun, mindjárt megláthatjuk a látogatóközpont épületét, valamint egy hatalmas fából készült tornyot, mely egy olyan építészeti alkotás, ami a feltörő forrásokat szimbolizálja. Tehát hogyha teljesen szabadon, igazi nyomással törhetnének fel a források a karsztrendszerben, akkor akár ebbe a magasságba is fellövellhetne a földből feltörő víz. Nem semmi!:)

fenyes3.jpgAhogy minden Új Kajakház Ökoturisztikai Központ által szervezett túrát, ezt is Márkus Ferenc természetvédelmi ökológus vezette, aki egy nagyon szimpatikus és rendkívül felkészült szakember, gyakorlatilag bármit lehet tőle kérdezni a növény és állatvilággal kapcsolatban, úgyhogy ha a jövőben bármilyen túrán részt vesztek, nyugodtan kérdezzetek tőle, örömmel válaszol minden kérdésre :)

fenyes4.jpgAhogy Ferenc a túra elején, a bevezetőben elmondta, ezt a tanösvény úgy hozták létre, hogy lehetőségünk legyen megnézni a Fényes forrásokat egészen közelről. Megtudtuk, hogy olyan páratlan érték maga a VÍZ, és különösen a 18-22°C hőmérsékletű karsztvíz, amely óriási jelentőséggel bír az élővilág számára, hiszen áttelelést biztosít különféle növényeknek és madaraknak. Ahogy a fenti fotón is láthatjátok, ilyen kis fahidakon lehet végigjárni a tanösvényt. Mindjárt az első állomáson, ahol megálltunk, gyönyörűen ráláttunk a területre.

fenyes5.jpgEgy ökörszem is kirebbent éppen, amikor odaértünk. Sőt, utána nem sokkal egy vörösbegyet is megcsodálhattunk, így a jellegzetes madárvilágból már két fajtára is láthattunk példát :) Ahogy haladtunk tovább, minden fontosabb állomásnál tájékoztató táblák voltak kitéve, így hogyha például önállóan fogjátok felfedezni a tanösvényt és nem vezetéssel, akkor sem maradtok információ nélkül, hiszen a táblák megmutatják számotokra, hogy éppen az adott ponton milyen érdekes növényeket vagy állatokat csodálhattok meg.

Az alábbi fotón Ferenc éppen azt próbálja szemléltetni nekünk, hogy a "forgatókönyv" szerint ezen a ponton kellene megszólalniuk a békáknak, de persze éppen akkor semmilyen brekegést nem hallottunk, szóval lehet, hogy csak szégyenlősek voltak :) Mindenesetre az ez előtti állomáson már hallottunk egy békát brekegni, úgyhogy végülis az élmény megvolt, csak kicsit előbb, mint ahogy be volt tervezve :)

fenyes6.jpgTovább haladva elérkeztünk annak a tónak másik oldalára, melyről már az előbbiekben is láthattunk egy képet az indulásnál. Most megint egy más nézőpontból láttuk a tavat, sokkal inkább kirajzolódtak már a kis köröcskék, ahol feltörnek a források, nagyon jól láttuk a gőzölgő vizet. Ha lenéztünk a vízbe, áttelelő halakat is láthattunk, hiszen mivel langyos a víz, vannak halak, amelyek ilyenkor is aktívak. A természetes hideg vizekben a halaknak ilyenkor le kell ülni a víz fenekére egy úgynevezett "halágyba" és ott kivárni, amíg felmelegszik a víz. Ha pedig felnéztünk a fejünk fölé, akkor azt láttuk, hogy egy erdőbe érkeztünk, ezt úgy nevezik, hogy láperdő, hiszen ez egy lápos terület.

fenyes7.jpgA következő állomásunk egy kis kilátó volt, ahova hogyha felmegyünk, akkor a lombkorona állatvilágát nézhetjük meg. A lombkorona közé emelkedve sokkal jobb áttekintést kaphatunk a léperdőben kalandozó víz útjáról, másrészt bepillantást nyerhetünk az égeresi láperdő olyan világába, mely csak keveseknek adatik meg. Ebben a magasságban számos itt fészkelő vagy télen itt éjszakázó madár között érezhetjük magunkat.

fenyes8.jpgMajd elérkeztünk az erdei forrás elnevezésű állomáshoz, ahol megismertük a források igazi természetét, hogyan is működnek. Ahogy láttuk, nagyon sok ponton törnek elő, és nem ugyanolyan intenzitással. Míg az egyik részen csak éppen hogy bugyborékolva jött fel a víz, egy másik helyen már szinte olyan volt, mintha sugárba törne elő. Mint azt Ferenctől megtudtuk, azért nevezik ezt a területet Fényes forrásnak, mert a víz legalján látható világos színű kvarc homok alól ahogy előjön a víz, ezt a homokot megemeli, mozgatja és saját maga előtt egy picit járatja, majd a homok szemcsék a súlyuknál fogva visszaesnek, megint felemelkednek, majd megint visszaesnek. És ha rásüt a Nap, akkor gyönyörű fényes, csillogó, vibráló fényt ad, ezért nevezik ezeket a tatai forrásokat Fényes forrásoknak. A fotó jobb oldalán lehet látni egy világosabb színű részt a víz alatt, az a kvarc homok.

fenyes9.jpgValóban láttuk ezt a világos színű kvarchomokot, hiszen olyan kristálytiszta volt a víz, hogy simán le lehetett látni az aljára és pont akkor még a Nap is kisütött, úgyhogy valóban fénylett a víz alatt a homok. De nem csak a szemünknek volt felejthetetlen az élmény, hanem a fülünknek is, hiszen amikor mindannyian csöndben maradtunk egy kicsit, hallhattuk a források bugyborékoló hangját, nagyon kellemes és megnyugtató volt ez a természetes "vízi zene", az ember nem mindennap hall ilyet :) A túra végefelé aztán még olyan szerencsénk volt, hogy láttunk mókust, harkályt, hattyút és kacsákat is, úgyhogy a végén is megmutatta magát még egy kicsit a Fényes Tanösvény állatvilága.

Én nagyon élveztem a túrát, még a hideg idő ellenére is, mert rengeteg érdekességet tudtam meg erről a különleges természetvédelmi területről és jó volt kicsit elmerülni a természet szépségeiben. Ezúton is köszönöm Márkus Ferencnek a nagyszerű túravezetést! :)

Ha lehetne mondani olyan programot, amit minden turistának látnia kell, ha ideutazik a Duna-Gerecse térségbe, akkor én a Fényes Tanösvényt mindenképpen ide sorolnám, mert tényleg kihagyhatatlan természeti élmény nem csak felnőttek, de gyerekek számára is. Nagyon jól ki van építve az útvonal és az egyes pontokon található táblák nem csak az általános tudnivalókat tartalmazzák, hanem tele vannak érdekes "Tudtad-e" infókkal is.

A Fényes Tanösvény nyitva tartásáról, belépőkről és egyebekről bővebben ITT tájékozódhattok.

Ha pedig az Új Kajakház Ökoturisztikai Központ valamely túráján szeretnétek részt venni, akkor kövessétek őket facebook-on, mert mindig oda teszik ki a legújabb vezetett túrák időpontjait. Például a következő március 24-én szombaton 9:00 órától lesz, "Tavasz köszöntés az Angolkertben" címmel, mely során megismerkedhettek az őspark építményeivel, fáival, cserjéivel és daloló madaraival. Márkus Ferenc segít majd megismerni a kocsányos tölgyet, a húsos somot vagy a csodálatos hangú énekes rigót és társaikat.

Ha szeretnétek elmenni a túrára, regisztráljatok az okokozpont@tataivaroskapu.hu e-mail címen vagy a +36305626060 telefonszámon. A részvételi díj 1.000 Ft/fő. Én biztosan ott leszek, gyertek el Ti is és fedezzük fel együtt Tata legszebb kertjét, a gyönyörű Angolkertet! :))

KÖVESSÉTEK a Hello Duna-Gerecsét FACEBOOK-on is, hogy ne maradjatok le a legfrissebb blog bejegyzésekről, a legújabb fotókról és videókról, továbbá a naprakész esemény ajánlókról!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.