Hello Duna-Gerecse

Tatai Patara - A várjátékok és a történelmi fesztiválok szerelmeseinek!

2018. május 26. 19:46 - dobrovszky.dora

img_7296.jpgA pünkösdi hosszú hétvégén visszacsöppentem egy kicsit a Középkorba, hiszen ellátogattam a térség legjelentősebb történelmi fesztiváljára, a Tatai Patarára, ahol megismertem Tata török kori életét és fontos történelmi eseményeit.

Bár helybéli vagyok, de még sosem jártam ezen a fesztiválon, ez volt a legelső alkalom, hogy kilátogattam és milyen jól tettem! :) Mielőtt leírnám benyomásaimat és tapasztalataimat részletesen, egy pár szóban bemutatnám magát a fesztivált azok számára, akik nem tudják, pontosan miről is van szó.

Először is kezdjük a nevével, miért pont a Patara elnevezést kapta a programsorozat. A történelmi fesztivál elnevezése a várostromkor használt haditechnikai újítás, a petárdaként is emlegetett patara nevéből ered. A török várak ilyen találmánnyal történő visszafoglalásának ötlete Johann Bernstein katonamérnöktől származott, hiszen ő találta ki, hogy a korabeli várkapuk berobbantásához megfelelő nagyságú, méretű és nagyerejű robbanóeszközöket készítsenek. A harang formájú vastag falú bronz öntvényt, a patara fő alkotórészét, lőporral tömték meg, és egy többszörösen vasalt arasznyi vastag falapra erősítették. A lapra szerelt petárdát a várkapura akasztották, és begyújtották, a robbanáskor pedig a falap keresztültörte a várkapu fából készült deszkáit. Ezzel a robbanóeszközzel, az akkori „csodafegyverrel” döntötték be a tatai várkaput Pálffy Miklós komáromi főkapitány vitézei is 1597-ben.

A 2008 óta megrendezésre kerülő fesztivál fő célja, hogy Tata történelméhez, valamint természeti és épített környezetéhez jól illeszkedő, különleges programmal idézze fel a város török kori életét és történelmi eseményeit. A 3 napos rendezvénysorozat helyszíne gyakorlatilag a Tatai Vár és környéke, tehát a Várkert, a Várárok és az Esterházy Kastély tér.

img_7230.jpgSzámos érdekes programmal készültek idén is a szervezők, ITT elolvashatjátok, mennyi mindenen lehetett részt venni. Segítségképpen azért a kiemelték vastagabb betűvel a legfontosabb programokat, tehát azokat, amelyeket nem érdemes kihagyni, ha valaki kilátogat a Tatai Patarára. Én vasárnap mentem ki a rendezvényre, mert nagyon kíváncsi voltam a "Patara támadásra", elvégre mégiscsak erről nevezték el a fesztivált :) Még a fő program előtt bebarangoltam a fesztivál teljes területét, hogy megoszthassam Veletek, milyen érdekességekre bukkantam.

Aki már járt bármilyen történelmi fesztiválon vagy várjátékokon, azoknak biztos nem újdonság egy ilyen eseménynek a hangulata, viszont mivel én most vettem részt rajta először, engem teljesen magával ragadott. Már ahogy beléptem a fesztivál területére a Tópart utcáról, a Tatai Vár udvarán, valamint a Kastély tér és környékén rengeteg hagyományőrzővel találkoztam, akik korhű ruhában voltak, így máris beszippantott a jellegzetes középkori hangulat. Érdekes volt megfigyelni ezeket a jelmezeket, mert mindegyik kicsit másmilyen volt, tényleg többféle színkavalkád nőkön és férfiakon is. Annyira korhűnek néztek ki, már néha én éreztem furán magam, hogy hétköznapi ruhában járkálok köztük :))

img_7159.jpg

img_7180.jpg

img_7191.jpg

 img_7192.jpg

img_7199.jpg

img_7212.jpgPersze nem csak a ruhák járulnak hozzá ilyenkor a "feeling"-hez, hanem rengetegféle más kellék is, a középkori sátraktól és a harcászati eszközöktől elkezdve, a hétköznapi használati tárgyakon át egészen a hangszerekig. Tulajdonképpen a hagyományőrző csapatok erre a 3 napra letáboroznak a fesztivál területére és jellegzetes sátraikban középkori körülményeket teremtenek.

img_7167.jpg

img_7228.jpgJómagam több lakósátorba is bepillantást nyerhettem és nagyon érdekes volt látni, hogy milyen régi tányérokból esznek, régi kancsókból öntik az italokat, sőt voltak olyanok is, akiknek még kis gyógynövény készletük is volt. Illetve a legtöbb sátor mellett ott sorakoztak a csatához használatos eszközök is, például ágyúk, puskák, mellvértek, íjak, nyilak...stb.

img_7195.jpg

img_7172.jpg

img_7157.jpg

img_7196.jpg

img_7297.jpgEzeken kívül láttam még jellegzetes török sátrat is díszes szőnyeggel és vízipipával:

img_7223.jpgAz ember a mai modern világban nem mindennap lát testközelből ilyen régi tárgyakat, kivéve persze ha elmegy egy múzeumba :) Úgyhogy szerintem a Tatai Patarára tényleg igaz, hogy itt megelevenedik a történelem, valóban nagyon interaktív, hiszen bevonja a látogatót az élménybe.

Természetesen begyűjthetünk mindenféle érdekes szuvenírt is a fesztiválon, nekem például azok a fajták tetszettek, amelyeket kimondottan kézzel festettek meg, így rákerült a Tatai Patara feliraton kívül egy-egy érdekes csatajelenet is.

img_7207.jpgÉhesek és szomjasak sem maradunk, hiszen a Tatai Vár udvarán és a Kastély téren nagyon sokféle finomság közül választhatunk, az igazi kemencében sült kenyérlángostól elkezdve, a kürtős kalácson át egészen a burgonya chips-ig, tényleg minden van, mi szem szájnak ingere!

Ami nekem külön plusz pont volt, az kifejezetten a Patarára kialakított borudvar, ahol kicsit le lehetett ülni megpihenni a fesztivál forgatagában és isteni borokat kóstolni a Neszmélyi borvidék remek pincészeteinek jóvoltából. Én a Turay Pincészetnél egy finom Cserszegi Fűszerest ittam fröccs formájában, mindenkinek ajánlom nagy melegben, szuper frissítő! Az N3 Borműhelynél pedig a Chardonnay Battonage nyerte el legjobban a tetszésemet, ez szerintem most a legjobban sikerült tételük a srácoknak, kóstoljátok majd meg, nem fogjátok megbánni! :)

img_7274.jpg

img_7272.jpg

img_7276.jpgAhogy írtam is az előzőekben, a 17:00 órától kezdődő "Patara támadás a főkapunál" elnevezésű csatajelenetet néztem meg élőben, hát nem mindennapi élmény volt az biztos, ott ülni a Tatai Vár udvarán és pár méterre tőled meg ott harcolnak a katonák korhű jelmezekben :) Ráadásul igazi ágyúkat és puskákat használtak, szóval egy elég hangos programra számítsatok, ha elmentek rá jövőre. De előtte kedvcsinálóként nézzétek meg a csatáról készült kis videó összeállításomat ITT ;-)

Mindent összevetve, egy nagyon klassz hangulatú fesztivál a Tatai Patara, ahogy én érzékeltem a vasárnapi nap alapján, nincs olyan nagyon nagy tömeg és tumultus, mint például a Víz Zene Virág Fesztiválon. Én mindenkinek ajánlom, aki nyitott a történelmi témájú fesztiválokra és szeretne kicsit visszacsöppenni a Középkorba :) Főleg gyerekekkel egy szuper hétvégi program, ők hihetetlenül élvezték, ahogy láttam, és persze a felnőttek sem fognak unatkozni, az tuti!

Ezúton is szeretném megköszönni a Patara belépőjegyet a Tata és Környéke Turisztikai Egyesületnek, hiszen ők járultak hozzá, hogy kilátogathassak a Fesztiválra és megírhassam Nektek benyomásaimat, egyszóval nagyon köszönöm Nekik! :))

Hamarosan készítek majd Nektek egy olyan bejegyzést is, melyben összeszedem a Duna-Gerecse térség legfontosabb fesztiváljait és eseményeit évszakokra lebontva, így egy helyen láthatjátok majd milyen programokra érdemes ellátogatni.

Ajánlok is Nektek egy szuper júniusi eseményt, mégpedig a Levendula Ünnepet, a csodás Szomódi Levendulás szervezésében. Látogassatok el ebbe a fantasztikus levendulás kertbe és hallgassatok érdekes előadásokat, ismerjétek meg a környéket, nézzétek meg, hogyan történik a levendula lepárlás, készítsetek klassz fényképeket vagy szedjetek magatoknak levendulacsokrot :) További infókat a programról ITT találtok.

Kövessétek a Hello Duna-Gerecsét facebook-on, hogy ne maradjatok le a legfrissebb blog bejegyzésekről, a legújabb fotókról és videókról, továbbá a naprakész esemény ajánlókról!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hellodunagerecse.blog.hu/api/trackback/id/tr5313996316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása