Hello Duna-Gerecse

Gerecse Kapuja Látogatóközpont - Öko és gasztro élmény egy helyen?

2019. február 16. 17:38 - dobrovszky.dora

befunky-collage_1_1.jpgTavaly nyáron nyitotta meg kapuit a Duna-Gerecse térség legújabb turisztikai látogatóközpontja, a Gerecse Kapuja, mely nem csak kiállítótérrel, szuvenírbolttal és Via Ferrata kölcsönzővel büszkélkedhet, hanem egy teljesen önálló étteremmel is. Vajon milyen komplex öko és gaszro élményt nyújt ez a látogatóközpont? Olvassátok el a bejegyzést, melyben részletesen kifejtem véleményemet és benyomásaimat a létesítményről :)

Tatabányán, a Kő-hegyen, méghozzá a Turul szobor szomszédságában építették fel a Gerecse Kapuja turisztikai látogatóközpontot, melynek épületét szerintem nagyon eltalálták, hiszen nem egy agyondíszített, hanem egy letisztult és a természettel összhangban lévő külsőt kapott, véleményem szerint szuperjól passzol ebbe a gyönyörű erdős környezetbe.

Amit viszont hiányolok: mivel ökoturisztikai látogatóközpontról beszélünk, véleményem szerint alapvető lenne a környezetbarát megközelítés, ami itt csak részben valósul meg.

Hogyha valaki gyalog szeretne ide feljönni, igazából csak egy kiépített útvonalon tud, méghozzá a Turulhoz vezető több mint 400 lépcsőfokból álló lépcsősoron keresztül, azonban ez igencsak felújításra szorul szerintem, mert vannak már nagyon rossz állapotban lévő lépcsőfokok, illetve a kivilágítást és a korlátokat is meg kellene újítani.

A másik környezetbarát megközelítés véleményem szerint a kerékpár lenne, ha volna normális kiépített kerékpárút, de sajnos nincsen, tehát marad az az út, ahol az autók jönnek fel, de megmondom őszintén én nem szívesen kerékpározok olyan úton, ahol nincsen kerékpársáv, vagy ami mellett nincs kiépített kerékpárút. Pedig szerintem nagy szükség lenne egy jó minőségű és biztonságos kerékpárútra, mert akkor biztos többen választanák a bringás megközelítést és nem ülnének autóba.

Ami pedig egy fokkal környezetbarátabb megoldás az autónál, az a busz lenne. Ha jól tudom egyébként, tavasztól indulni fog egy olyan helyi járatos busz, amely kimondottan ide a látogatóközponthoz fogja felhozni az utasokat. Remélem tényleg el is indítják, mert jó ötlet!

Illetve, amitől még inkább "öko" lehetne a látogatóközpont környezete, ha lennének szelektív hulladékgyűjtő pontok, de sajnos a Gerecse Kapuja közelében egy ilyenre sem láttam példát, csak hagyományos kültéri kukákra :( Vajon miért nem gondoltak a hulladékok újrahasznosítására és miért nem gyűjthetjük itt is szelektíven a hulldaékot? (költői kérdés volt...)

Ezen kívül, ami még az "öko" kategóriába tartozna nálam, az egy olyan "Zöld Bolt" megléte a látogatóközponton belül, ahol olyan helyi termékeket lehetne vásárolni, melyek környezetbarátak és öko szemléletet képviselnek. Biztos vagyok benne, hogy lehetne olyan helyi kistermelőket találni a térségben, akik szívesen árusítanák saját bio termékeiket, és így az ide látogató turistáknak is jó érzés volna, hogy helyi termékeket vásárolhatnak, támogatva ezzel a helyi termelőket.

Nyílván még számos példát lehetne mondani, mitől is lehetne "öko" egy ilyen turisztikai látogatóközpont, de nekem most hirtelen ezek jutottak eszembe :) Menjünk is tovább és nézzük meg, milyen kirándulási lehetőségek várnak ránk a Gerecse Kapuja környékén. Jelenleg a következő tanösvényeken és túraútvonalakon tudunk elindulni innen a látogatóközponttól:

Tanösvények:

• Bioszféra tanösvény, mely a Ranzinger kilátóhoz vezet 20 perc séta után.
  • Geológiai tanösvény, mely a Szelim barlanghoz kalauzol el minket egy legfeljebb 10 perces sétával.
  • Milleniumi tanösvény, mely a Turul-szoborig  tart, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a városra.

Túraútvonalak:

• Futókör
  • Könnyű túraútvonal
  • Élménygazdag túraútvonal
  • Bátrak túraútvonala

A kép forrása: http://gerecsekapuja.eu/szabadteri-lehetosegek/

A tanösvényekhez egyébként készítettek egy telefonos applikációt is Gerecse Kapuja néven. Ha ezzel megyünk végig az egyes útvonalakon, akkor a tájékoztató táblák "megelevenednek". Ez azt jelenti, hogyha szemben állunk egy tájékoztató táblával és beolvassuk a telefonunkkal a táblán található QR kódot, akkor képeket nézegethetünk az adott érdekességgel kapcsolatban.

Az alábbi fotón például a "Geológiai tanösvény" egyik tábláját láthatjátok, mely a mészkőről szól, itt hogyha beolvassátok a QR kódot, akkor a mészkövekről láthattok különböző fotókat majd.

img_20181007_134510_hdr.jpgEzen kívül van még egy kincskereső funkció is, ez nekem valamiért nem működött, egyszerűen nem találtam meg az útvonalakon elrejtett kincseket, de persze lehet hogy csak én csináltam valamit rosszul :) Egyébként engem személy szerint annyira nem nyűgözött le ez az alkalmazás, szerintem manapság többet kellene nyújtania egy ilyen applikációnak ahhoz, hogy érdekesebbé tegye az adott útvonalat. De persze ízlések és pofonok :)

Továbbá ne feledkezzünk meg az extrém sportok kedvelőiről sem, mégpedig a szervezett Via Ferrata túrákról. Az országban egyébként csak 3 helyszínen van lehetőségünk ilyen típusú aktív időtöltésre, a Cuha-völgyben, Cseszneken és Tatabányán a Kő-hegyen. Itt Tatabányán jelenleg 4 fajta túraútvonal közül választhatunk, melyek közül 3 "nehéz" besorolású és 1 "közepes" besorolású.

A kép forrása: http://gerecsekapuja.eu/via-ferrata-kolcsonzo/

Szerencsére a látogatóközpontban minden szükséges eszközt beszerezhetünk a túrázáshoz, hiszen Via Ferrata kölcsönző áll a túrázók rendelkezésére.

Ami a benti interkatív kiállítást és szuvenírboltot illeti, megmondom őszintén kicsit többet vártam. A Gerecse Kapuja honlapja szerint egy olyan tematikus kiállítótérbe érkezünk meg, ahol interaktív kiállítás keretében, játékos formában ismerkedhetünk meg a Turul madár mondavilágával. Továbbá, játszva ismerhetjük meg a környék történelmi, geológiai és természeti világát. Ez így mind nagyon izgalmasan hangzik, de nekem ott a helyszínen, röviddel a megnyitás után, nem egészen ez volt a benyomásom.

Oké, hogy az interaktív kiállítótér a három túraútvonal – Turul-tanösvény, Ranzinger-tanösvény és Geológiai-tanösvény – tematikája mentén épül fel, de a kihelyezett képek alatt semmilyen leírás nem volt feltüntetve, nemhogy magyarul, angolul sem. Persze nagyjából az ember ki tudja találni mit is akar ábrázolni az adott fotó, de egy címet és egy rövid leírást igazán odatehettek volna szerintem, mert így nincs információ átadás.

Tehát vannak ezek a nagy méretű képek, amiket végig lehet nézegetni, ezen kívül behemetünk egy úgynevezett "virtuális valóság kabinba", amelybe beszállva virtuális „ablakokon” át nézhetjük a Gerecse táját, mintha egy hőlégballon kosarából nézelődnénk. Tulajdonképpen egy drónfelvételt nézhetünk a 3 kijelzőn, ami valóban érdekes, hiszen az ember nem mindennap látja ilyen szemszögből a Kő-hegyet, de a képminőség lehetne jobb is. Én legalábbis ha visszaemlékszem, nem estem hanyatt a gyönyörű képminőségtől.

Ahol viszont megvalósul az információk játékos formában történő átadása, azok az érintőképernyős felületek, amiken ügyességi, puzzle, vaktérkép, kvíz és hang-kép párosítós játékokat oldhatunk meg. Itt valóban el lehet időzni jópár percet, mire az ember végignyomkodja a kvízt, vagy kirakja a puzzle-t; de nem csak azért mert elgondolkodtató kérdéseket tesznek fel, vagy mert bonyolult a puzzle összerakása, hanem azért is, mert az érintőfelület nem mindig működött megfelelően. Nekem többször volt olyan, hogy egyszerűen nem reagált a képernyő, csak többszöri próbálkozás után, ami számomra sajnos rontott az élményen.

Ezeken kívül van egy úgynevezett "kiterjesztett valóság kioszk" is, ahol lehetőségünk nyílik a honfoglaláskori öltözet virtuális „felpróbálására”, valamint szelfi készítésére korabeli személyekkel. A készített képeket a központban ki is nyomtathatjuk és hazavihetjük. Ezt megmondom őszintén nem próbáltam ki, mert elég sok gyerkőc állt sorba, úgyogy inkább meghagytam nekik az élményt :) Egyébként erre azt mondom, ötletes megoldás!

A szuvenírbolt sok újdonságot nem adott nekem, tulajdonképpen a hagyományos ajándékok közül válogathatnak maguknak az idelátogató turisták. Hiányoltam viszont a helyi termelők termékeit (erre egyébként van nagyon jó példa a térségben, mégpedig a tatai Cellárius Kincsesház). Továbbá amit már a bejegyzés elején is említettem, egy olyan "Zöld Bolt" meglétét, ahol öko és környezetbarát ajándékokat lehet vásárolni, hiszen ÖKOturisztikai látogatóközpontról beszélünk.

És akkor térjünk rá a gasztronómiára, azaz a Gerecse Kapuja Étteremre, melyet nemrég próbáltam ki, hogy kiderítsem, vajon tényleg egy új gaszronómiai színfoltja lett-e a térségnek és besorolhatjuk-e a régió legjobb éttermei közé. Január 15. és február 01. között hirdettek egy olyan akciót, amikor 50% kedvezményt biztosítottak minden étlapon szereplő ételük árából, úgyhogy ki is használtam az alkalmat és január 25-én elmentem hozzájuk vacsorázni.

A belső tér harmonizál a látogatóközpont többi helyiségével, ami azt jelenti, hogy az étteremben is megtartották a letiszult, öko vonalat. Ezt a fotót még nyáron készítettem, itt jobban látszik természetes fényben a belső tér:

Nyáron egyébként működik egy kiülős teraszos része is az étteremnek:

img_8804.jpgAmi meglepő volt számomra, az a látványkonyha része, hiszen ezt kívülről nem lehet látni, csak amikor beül az ember, akkor veszi észre ezt a részt, ahol láthatjuk a séfeket, ahogy elkészítik a különböző fogásokat.

Ami az étlapot illeti, nem valami gazdag a választék, legalábbis amikor én voltam, akkor csak 2 fajta előételből, 3 fajta levesből, 9 fajta főételből és 2 fajta desszertből lehetett választani.

Előételként egy ropogós kacsamáj tekerccsel kezdtem, melyet lencsekrémmel és lilahagyma salátával tálaltak. Finom volt és tetszett rajta a pisztácia morzsa is, nekem illett hozzá ízben :)

Megkóstoltam egy szezonális zöldségkrémlevest is, ami ezúttal sütőtök krémleves volt. Ízlett végülis, bár nekem még intenzívebben lehetett volna sütőtök ízű, talán túl sok tejszínt tettek a tetejére díszítésnek és ez kicsit elvette a sütőtök ízt. Viszont itt is értékeltem a pisztáciát, ehhez is nagyon passzolt :)

Főételnek direkt beválasztottam a legdrágább fogást, mert kíváncsi voltam, hogy készítik el a legmagasabbra beárazott ételt, és egyébként még ez hangzott a főételek közül a legkülönlegesebbnek: Szarvas gerinc sütőtökkel, kecskesajtos fánkkal. Amennyire vártam, akkorát csalódtam benne sajnos, mert azon túl, hogy langyos főételt kaptam (érződött hogy nem melegítet tányérra rakták), a húsok nem azonos mértékig voltak hőkezelve, a fotón láthatjátok, hogy az egyik hús túl lett sütve kicsit. De igazából a legnagyobb csalódás számomra ezek a bizonyos kecskesajtos fánkocskák voltak, mert a pincér hölgy úgy mondta el nekem, hogy bele lesz töltve a fánkba a kecskesajt, ezzel szemben csak rá volt pöttyintve a tetejére, de ami a legnagyobb problémám volt vele,  hogy iszonyú száraz és kemény volt, alig tudtam elvágni a késsel. Olyan érzésem volt, mintha nem lett volna friss... márpedig egy finom frissen sült fánknak nincs párja. Még a sütőtökkrém volt a legfinomabb a tányéron, ami azért elég szomorú egy ilyen típusú főételnél...főleg, hogy 5.950 Ft-ba kerül!

Ezután a rossz élményű főétel után egy olyan desszertre vágytam, ami legalább finom lezárása lesz a vacsinak, úgyhogy túrógombócot kértem vaníliás tejföllel és pisztáciás kekszmorzsával. Ebben szerencsére nem csalódtam, finoman volt elkészítve, bár nekem elbírt volna még több túrót a gombóc, egy kicsit kispórolták belőle :)

Mindent összevetve azt gondolom, hogy számomra ez az étterem azért még nem közelíti meg a régió legjobb éttermeit, mint például a tatai Platán Étterem vagy a neszmélyi Hilltop Borhotel & Étterem, mert bár tényleg szépen és ízlésesen tálalnak, de ízekben sokkal intenzívebbet vártam, olyat amitől megnyalja az ember mind a 10 ujját és azt mondja, hogy na ez egy igazán felejthetetlen gasztronómiai élmény volt! Itt én ezt nem annyira tapasztaltam meg, persze finomak voltak összességében az ételek, de ezen kívül semelyikre nem tudnám azt mondani, hogy bármilyen extrát nyújtott volna ízekben.

Ezen kívül a választék is lehetne jóval változatosabb és kreatívabb, ha ezt a gourmet vagy fine-dining vonalat szeretnék képviselni, főleg ilyen árakon! És ami még nagyon furcsa nekem, hogy sehol sem tüntetik fel a fő séf vagy a konyhafőnök nevét, sem a honlapon, sem facebook-on, sem az étlapon... Pedig az ilyen stílusú éttermeknél ez alapvető! Milyen furcsán venné ki magát, hogyha a Platán nem írná ki Pesti István nevét, vagy a Hilltop Borhotel & Étterem nem büszkélkedne Király Sándorral.

Természetesen drukkolok a Gerecse Kapuja Étteremnek, hogy felfejlődjön és olyan színvonalas étteremmé nője ki magát mint akár a Platán vagy a Hilltop :)

És még egy utolsó észrevételként, azért nem bánnám hogyha lenne más étterem alternatíva is a látogatóközpont környékén, mivel nem mindenki engedheti meg magának ezeket az árakat... A bakancsos túrázókról, illetve a természetjáró és természetkedvelő emberekről nem annyira tudom elképzelni, hogy beülnének egy ilyen típusú étterembe (persze tisztelet a kivételnek). Szerintem a Gerecse Kapuja mellett simán lehetne egy olyan alternatíva is, ami egy lazább, street food jellegű hely, mérsékeltebb árakkal. Mint például a Malom-völgyi tónál a büfé, ahol szerintem istenifinom a hekk!

Remélem hasznos információkat tudtam átadni Nektek ebben a bejegyzésben. Ha Nektek is van véleményetek a látogatóközpontról vagy az étteremről, nyugodtan írjátok meg kommentben, örömmel veszem, mert nagyon kíváncsi vagyok, hogy nektek mi a meglátásotok! :)

Kövessétek a Hello Duna-Gerecsét facebookon és instagramon is, hogy ne maradjatok le a legfrissebb blog bejegyzésekről, a legújabb fotókról és videókról, továbbá a naprakész esemény ajánlókról!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.