Hello Duna-Gerecse

Ha március, akkor Tavaszi Kvaterka a Neszmélyi borvidék legjobb boraival!

2018. március 12. 15:14 - dobrovszky.dora

bor1.jpgHa kellene ajánlanom a Duna-Gerecse térségben egy olyan eseményt, amely a bor rajongók számára kihagyhatatlan, akkor egyértelműen a márciusban megrendezendő Tavaszi Kvaterkát mondanám. Egész évben tényleg ez a legjobb alkalom arra, hogy megkóstoljuk a Neszmélyi borvidék legkiválóbb borait, hiszen minden jelentős pincészet jelen van az eseményen. A hétvégén jómagam is ellátogattam a Kvaterkára, nagyszerű volt a hangulat és persze a borok :) A következőkben pedig le is írom tapasztalataimat és benyomásaimat az eseményről.

Ami már első körben nagyon tetszett nekem a Tavaszi Kvaterkában, az nem csak maga az alapötlet volt, hogy személyesen találkozhatunk a Neszmélyi borvidék borászaival és megkóstolhatjuk borvidékünk legfinomabb borait, hanem maga a helyszín is elég különleges szerintem, hiszen Tatán, az Esterházy Pezsgőgyárban kapott helyet a rendezvény. A helyieknek természetesen nem kell bemutatni az épületet, de mivel ez a blog főként ide látogató turistáknak szól, pár mondatot mégis szeretnék szentelni neki, hiszen biztos vagyok benne, hogy sokan nem is sejtették, hogy Tata is büszkélkedhet egy pezsgőgyárral, nem is akármilyennel :)

Az Esterházy Pezsgőgyár Tata egyedülálló ipari, művészeti és kulturális műemléke, a gyönyörű Angolpark keleti végén, a baji szőlőhegyek lábánál található. Az 1772-ben épült, műemléki védelem alatt álló építményt Fellner Jakab, a magyar barokk egyik legjelentősebb alkotója tervezte. Különlegességét a társasági összejövetelek színteréül szolgáló 500 négyzetméteres, 10 boltívből álló bálterem adja. A Pezsgőgyárhoz 1500 négyzetméternyi borospince tartozik, az épület egyéb részei pedig istállóként, lakásként és raktárként funkcionáltak. Az Esterházy Pezsgőgyár nevet pedig természetesen Gróf Esterházy Ferencről kapta, hiszen 1905-ben ő hozta létre itt pezsgőgyárát. A korszerű francia technológiával gyártott tatai pezsgő nemzetközileg ismert és keresett termékké vált.

pezsgogar.pngTöbb, mint 10 éve dolgoznak azon, hogy az épületet látogathatóvá tegyék és fennmaradását biztosítsák. A Pezsgőgyár ma már csak csoportos látogatókat fogad, kizárólag előre egyeztetett időpontban, továbbá már csak rendezvényekre vehető bérbe. Ezért is tartom remek ötletnek, hogy a Tavaszi Kvaterkát itt rendezik meg, mert így lehetőségünk van megismerni ezt a különleges műemléket is, hiszen az esemény ideje alatt vezetett túrákat biztosítanak, ahol túravezető segítségével fedezhetjük fel a Pezsgőgyár épületét. Naná, hogy én is éltem ezzel a lehetőséggel és jómagam is részt vettem egy ilyen túrán, erről is írok pár sort a későbbiekben. Egyébként a Pezsgőgyár épülete Tata Tóvároskert vasútállomáshoz van a legközelebb, hiszen onnan kb. 7-8 perc sétával elérhető.

Március 10-én, szombaton 17:00 órától kezdődött az esemény, amire hatalmas volt az érdeklődés, hiszen az összes jegy elkelt. A beléptetés teljesen flottul ment, miután bemutattad a jegyed, már kaptad is a kék karszalagot és egy különleges "Neszmélyi Borút" poharat, amiből kóstolhattad a finom borokat és természetesen utána hazavihetted magaddal. Ezeken kívül kaptunk még egy kis tájékoztató füzetet is, ami azért volt hasznos szerintem, mert az összes jelen lévő borászatról olvashattunk benne leírást és még jegyzet oldalak is biztosítva voltak, ahova például fel lehetett írni, hogy mely pincészetnél mely borok ízlettek a legjobban.

(A jegyárak egyébként úgy alakultak, hogyha február 10-ig vetted meg akkor 4.500 Ft/fő, ha március 6-ig akkor 5.500 Ft/fő, és a helyszínen is lehetett még limitált számban jegyet váltani ami 6.500 Ft/fő volt)

A belépő árában egyébként a fentieken kívül benne volt a ruhatár használata, valamint a vezetett túra is. Amiért viszont külön kellett fizetni, az az úgynevezett Ételudvaron található bódék kínálata, tehát ha valamilyen meleg ételt is szerettél volna enni, nem csak pogácsát, ami a borászatok standjainál biztosítva volt. Én például egy hamburgert ettem, ami 500 Ft volt, teljesen korrekt ár volt szerintem érte, mert jó nagy adag volt és finom is, nekem legalábbis ízlett :)

bor2.jpg25 stand volt egyébként összesen, ami ugye 25 pincészetet jelent, köztük a borvidék legnagyobb borászatai, mint például Hilltop, Kősziklás, Szöllősi, Gottwald, de jelen voltak kisebb családi pincék is, például Wéber, Horváth, vagy Turay, sőt bemutatta kínálatát a borvidék legfiatalabb tagja, az N3 Borműhely is. (Róluk ITT írtam korábban)

bor6.jpgSzerencsére a tájékoztató füzetben benne volt pontosan a stand kiosztás is, úgyhogy ha bárhova visszamentél volna kóstolni, csak kinézted az adott stand sorszámát az ábrán és könnyedén megtaláltad a kiszemelt borászatot. Tetszett még, hogy élő zene szólt egy kisebb létszámú zenekar jóvoltából, egy ilyen boros eseményhez szerintem az élő zene illik a legjobban.

bor10.jpgAhogy már korábban is említettem, részt lehetett venni vezetett túrákon is, amelyek 18:00, 19:00 és 20:00 órakor indultak. Én a 18:00 órásin voltam, ahol a túravezető végigkalauzolt bennünket a Pezsgőgyár pince rendszerén és elmondta a legérdekesebb információkat a korabeli pezsgőgyártásról. Ezekbe most nem mennék bele részletesen, menjetek majd el egy csoportos túrára vagy akár a jövő évben megrendezésre kerülő Kvaterkára és hallgassátok meg a történelmi érdekességeket ;-) Egy fotót azért mutatok a pincéről:

bor11.jpgA borok egyébként kiválóak voltak, mondjuk én biztosan elfogult vagyok a borvidékünkkel kapcsolatban :) Amik az este folyamán a legjobban ízlettek nekem, az a Hilltop Borászat Kamocsay Ihlet Cuvée-je volt, illetve az N3 Borműhelynél a Fűszeres Tramini és a Chardonnay Battonage. Persze ez abszolút szubjektív, de abban biztos vagyok, hogy mindenki talált magának olyan bort, ami elnyerte a tetszését. És nem utolsó sorban személyesen meg lehetett ismerni a borok készítőit, a borászokat, akiktől nyugodtan lehetett kérdezni bármit, szívesen válaszoltak.

A sok-sok pozitívum után azért néhány negatívumot is megemlítenék az eseménnyel kapcsolatban, mert így érzem teljesnek a beszámolómat, ha leírom azokat a dolgokat is, amik nem annyira tetszettek. Először is szerintem rengetegen voltunk a hely méretéhez képest, amiből adódóan elég nehezen lehetett odaférni az egyes standokhoz és közlekedni is nehézkes volt egy kicsit.

bor12.jpgPersze szuper dolog, hogy ekkora az érdeklődés a rendezvény iránt, de számomra ez a tömeg inkább egy kicsit már az élmény rovására ment. Lehet, hogy el kellene gondolkodnia a szervezőknek azon az opción, hogy más helyszínen tartsák meg a Kvaterkát - igaz akkor elvész ez a különleges pezsgőgyári hangulat - vagy pedig akár azon, hogy maradhatna itt az Esterházy Pezsgőgyárban, de mondjuk legyen 2 napos és akkor jobban eloszlana a tömeg. Mert abban biztos vagyok, hogy jövőre is legalább ekkora (ha nem nagyobb) lesz az érdeklődés az esemény iránt.

Aztán én például örültem volna, hogyha lettek volna ülőhelyek is helyiségben, persze tudom, hogy a hely szűkössége miatt ez nem nagyon volt megoldható, hiszen gyakorlatilag ugyanabba a térbe kellett bezsúfolni a standokat, a regisztrációs pultot, a ruhatárat és a zenekarnak a helyet is. De hogyha ez ember le akart kicsit ülni, akkor azt csak az Ételudvar területén tudta megtenni, ahol viszont már elég hűvös volt, mivel az nem az épületben lett kialakítva, hanem kint.

Illetve ami nekem még meglepő volt, hogy elég hangos volt az esemény, én legalábbis nem ilyen hangzavarra számítottam azért. Ez önmagában még nem lett volna baj, hiszen ennyi ember esetében természetes a nagyobb alapzaj, csak valószínűleg a helyiség akusztikájából adódóan valahogy sokkal hangosabbnak hallatszott és még mellette ugye szólt az élő zene is, így a normál hangerőnél jóval hangosabban kellett egymással beszélgetni, hogy halljuk egymást rendesen.

A fenti negatívumok természetesen nem rontják le nálam annyira az összképet, mert összességében tetszett az esemény, de szerintem érdemes volna ezeken valamilyen módon javítani - akár egy más helyszín választással, akár a jelenlegi helyszín adottságainak újragondolásával - hogy még jobb élményben legyen része a résztvevőknek.

Én ezúton is szeretném megköszönni a szervezőknek és a borászoknak az élményt, remekül éreztem magam! Illetve nagyon köszönöm a belépőjegyet a Tata és Környéke Turisztikai Egyesületnek, hiszen ők járultak hozzá, hogy kilátogathassak a programra és megírhassam Nektek benyomásaimat, egyszóval köszönöm szépen Nekik! :))

Örömmel ajánlom minden borkedvelő számára a Tavaszi Kvaterkát jövőre is, mert tényleg ez az egyetlen olyan esemény az évben, amikor személyesen találkozhatsz a Neszmélyi borvidék borászaival és ennyiféle bort kóstolhatsz meg. Sőt én azt mondom, hogy akár érdemes is erre a márciusi időpontra időzíteni a Duna-Gerecse kiruccanást, mert azon túl, hogy felfedezhetitek a környéket, még egy szuper boros eseményen is részt vehettek!

Hogy jövőre pontosan mikor rendezik meg, azt még nem tudom pontosan, de kövessétek a blogot facebook-on, ahol időben foglak benneteket értesíteni róla! Illetve mivel kameráztam is egy kicsit a rendezvényen, készülök egy rövid videó összeállítással is az esemény hangulatáról, hamarosan azt is posztolom facebook-on ;-) 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://hellodunagerecse.blog.hu/api/trackback/id/tr8313733018

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása